روانشناسی تربیتی
تربیت عبارت است از جریانی منظم و مستمر که هدف آن کمک به رشد جسمانی ، شناختی ، روانی ، اخلاقی و اجتماعی یا بطور کلی رشد شخصیت افراد در جهت کسب هنجارهای مورد پذیرش جامعه و نیز کمک به شکوفا شدن استعدادهای آنهاست. به این ترتیب واژه تربیت معنی کلیتری مییابد و از آنجا که نظام تربیتی،نظامی گسترده است، روان شناسی تربیتی در بدو تاسیس عمده زمینههای تربیت را شامل میشد، اما با رشد سایر حوزههای روان شناسی حیطه عمل آن محدودتر شده و تنها مسائل تربیتی مربوط به شرایط آموزشگاهی و آموزش را شامل میگردد.
سرفصل های دوره اموزشی روانشناسی تربیتی عبارتند از :
- معرفی الگوی عمومی آموزشی
- تهیه و تدوین هدف های آموزشی
- طبقه بندی هدف های آموزشی
- رفتار ورودی و سنجش آغازین
- تعریف و انواع یادگیری
- یادگیری از راه شرطی شدن
- یادگیری شناختی
- حافظه و فراموشی
- یادگیری مفاهیم و اصول
- حل مساله و آفرینندگی
- روشهای کلی آموزش
- آموزش برای یادگیری در حد تسلط
- ارزشیابی و سنجش عملکرد